Friday, November 26, 2010

tidak berjiwakah?

L untuk Lesung
A untuk Aku

L : kau pernah baca novel Sepi Tanpa Cinta?
A : pernah kot. tapi tak ingat sangat. kenapa?
L : hero dalam novel tu handsome!
A : huh? novel melayu sekarang dah ada gambar ke?
L : bukan la. aku bayangkan je.
A : ouh... power jugak bayangan kau. aku tak pernah dapat bayangkan muka handsome tu macam mana. tiap kali aku cuba, mesti muka tu akan jadi blur.
L : apa susahnya? kau bayangkan je muka macam mana yang kau rasa handsome.
A : aaaa... aku tak reti la.
L : haish. pelik la kau ni. bayangkan jenis pasangan yang kau nak la!
A : lagi la aku tak dapat bayangan. aku terima je orang tu seadanya nanti. agaknya sebab tu muka orang dalam bayangan aku asyik blur kot.
L : habis? kalau tak menepati ciri-ciri kau nak?
A : aku tak pernah letakkan syarat. cukuplah kalau ada basic seperti dalam sunnah.
L : mmm...tapi, kalau aku, aku nak yang ...........blah blah blah........

aku cuma angguk angguk, senyum. hebat betul ciri-ciri pasangan dia nak. semoga kau bertemu pasangan yang sesuai Lesung.

memikirkan tentang ciri pasangan, sungguh! aku tak dapat nak beri details. mengetahui diri yang masih punya banyak kekurangan, rendah diri la pulak.

pandang kanan, kawan-kawan semua dah kelek pasangan. tak mungkin untuk aku buat masa ini.
pandang kiri, aku sibuk membantu dalam urusan hantaran dan kenduri perkahwinan saudara.
pandang ke hadapan, perjalanan aku mungkin masih jauh. kenapa aku perlu sibukkan diri memikirkan hal ni?
pandang ke belakang, jalan yang aku lalui kebanyakan masih sama. dan aku semakin bosan. perlukah aku berubah?

muka bergaya, hati papa kedana. tak mau lah!
biarlah jiwa kaya..
jangan nak kata aku memilih.
seperti yang aku katakan, perjalanan aku nampak masih jauh.
jodoh tu kan rahsia Allah.

tak bercinta bukan bermakna tiada jiwa kan?
terimakasih atas ambilberat itu...

No comments:

Post a Comment